Wkrótce rozpoczyna się nowy sezon zimowy, a w nim dwa wydarzenia z Gór Wysokich które warto obserwować.
Pierwsze wydarzenie, to polska wyprawa narodowa, której celem jest
pierwsze zimowe wejście na Nanga Parbat. Warto przypomnieć, że do tej pory w zimie zdobyto 8 z 14 ośmiotysięczików, a autorami wszystkich tych wejść są Polacy (+ w przypadku ostatniego zdobytego dotychczas 8.000 - towarzyszący polskiej wyprawie Włoch Simone Moro - o którym dalej).
Do tej pory zdobyto zimą:
17 lutego 1980 Mount Everest (8848 m) - Krzysztof Wielicki i Leszek Cichy. Narodową wyprawę poprowadził Andrzej Zawada; pierwsze w ogóle wejście zimą na szczyt ośmiotysięczny
12 stycznia 1984 Manaslu (8156 m) - Maciej Berbeka i Ryszard Gajewski. Kierownikiem zakopiańskiej wyprawy był Lech Korniszewski
21 stycznia 1985 Dhaulagiri (8167 m) - Andrzej Czok i Jerzy Kukuczka. Wyprawą Gliwickiego Klubu Wysokogórskiego kierował Adam Bilczewski
12 lutego 1985 Cho Oyu (8153 m) - Maciej Berbeka i Maciej Pawlikowski. Kierownikiem polsko-kanadyjskiej wyprawy był Andrzej Zawada. Trzy dni później tą samą drogą weszli: Zygmunt Heinrich i Jerzy Kukuczka
11 stycznia 1986 Kangczendzonga (8598 m) - Krzysztof Wielicki i Jerzy Kukuczka. Kierownikiem wyprawy Gliwickiego Klubu Wysokogórskiego był Adam Machnik
3 lutego 1987 Annapurna (8091 m) - Artur Hajzer i Jerzy Kukuczka (kierownik wyprawy)
31 grudnia 1988 Lhotse (8511 m) - w noc sylwestrową stanął na szczycie Krzysztof Wielicki. Kierownikiem polsko-belgijskiej wyprawy był Andrzej Zawada
14 stycznia 2005 Shisha Pangma (8027 m) - Piotr Morawski i Simone Moro. Kierownik wyprawy Jan Szulc.
Teraz czas na Nanga Parbat. Wyprawa wyrusza już w najbliższy poniedziałek. Cel bardzo ambitny, bo wyprawa nie idzie na łatwiznę (o której to i tak trudno w ogóle mówić), ale wybiera skomplkowaną drogę Schella.
Szczegółowe informacje nt. wyprawy znajdują się tu:
http://www.himountain.pl/wyprawa_.php?id=1 (tam też Manifest Zimowy Krzysztofa Wielickiego); oraz tu:
http://www.pza.org.pl/news.acs?id=139068.
W wyprawie udział biorą: Krzysztof Wielicki (kierownik), Jan Szulc (zastepca), Jacek Berbeka, Artur Hajzer, Jacek Jawień, Przemysław Łoziński, Robert Szymczak (lekarz wyprawy), Krzysztof Tarasewicz, Dariusz Załuski, Tommy Heinrich (Argentyna - fotograf z National Geographic) oraz dwaj Pakistańczycy: Ghulam Rasool i Hassan Sadpara. Jak na atak zimowy, to jest to bardzo niewielka drużyna.
A drugi news to
naprawdę MOCNA rzecz (szczególnie w kontekście "niewielkich drużyn"). Wspomniany wyżej Simone Moro - współautor pierwszego zimowego wejścia na Shisha Pangma (z Piotrkiem Morawskim), zdobywca 5 ośmiotysięczników (a wśród nich 3 razy Everest i 2 razy Lhotse) wybiera się do Pakistanu, gdzie przymierza się do dwóch pierwszych wejść zimowych na ośmiotysięczniki, w dodatku w stylu
SOLO!!! Jego cele to Broad Peak i
K2 (!!!!) Szczegółowe informacje na temat wyprawy Simone znajdziecie tu:
http://mounteverest.net/news.php?news=15309 Simone
nie będzie korzystał z dodatkowego wsparcia tlenowego. Podziw i ogromny szacunek - zwłaszcza, że Simone nie jest typem, który robi teraz dużo szumu, a przy pierwszych trudnościach będzie uciekał. Moim zdaniem jest to wyprawa z której wróci jako zwycięzca, albo nie wróci wcale - to taki gość jest. Wierzę w niego i mam nadzieję, że się znowu spotkamy.
Mam nadzieję, że nikt mi nie będzie miał za złe, jeśli będę tu - wzorem sezonu letniego - wrzucał newsy z obu wypraw